Apunts i exercicis

Avaluació inicial
Apunts per estudiar:


"il.lustració"

Avaluació inicial

  • Definiu: colonialisme, nacionalisme, armistici, revolució, socialisme, revolució burgesa.
  • Quin d'aquests països no va lluitar a la IGM?:
    Espanya, Rússia, França, USA, Gran Bretanya, Alemanya,
  • Cronologia de la IGM  
  • Quin sistema econòmic, social i polític hi havia a Rússia al 1900?.                                                                             

Apunts per estudiar:    

Introducció

       Ja hem estudiat el primer període de l’Època dels Imperialismes: el període 1870-1914, que és quan es va donar la 2ª Fase de la Revolució industrial (i el capitalisme monopolista), va sorgir el moviment obrer revolucionari (marxista i anarquista) i es  produeix la conquesta colonial.  En aquest tema estudiarem el segon període de l’època dels Imperialismes: el període 1914-1918; en aquest període destacarem dos fets: la Primera Guerra Mundial i la Revolució Russa.

LA PRIMERA GUERRA MUNDIAL


            La primera Guerra Mundial va ser un conflicte armat entre estats europeus principalment, encara que es digui mundial. Van lluitar dos grans bàndols: França, G.Bretanya, Rússia i els EEUU, contra l’Imperi d’Alemanya, l’Imperi d’Àustria-Hongria i l’imperi de Turquia. Va durar des del 1914 al 1918 i les causes van ser molt diverses, però una de les més importants va ser la rivalitat colonial: la lluita per la conquesta de colònies havia creat uns enfrontaments tan greus entre les grans potències que van conduir a la guerra. A partir de 1900, Alemanya, França, Gran Bretanya es van preparar per a la guerra: van fer alliances militars i es van armar cada vegada més. No solament el governs, la opinió pública estava també a favor de la guerra i el nacionalisme fomentava els enfrontaments entre els europeus.    

exercici 1: 

  1. Defineix els conceptes següents: economia industrial, capitalisme, marxisme, colonialisme, nacionalisme.
  2. Fes un esquema en claus sobre les causes de la IGM després d’estudiar-les.
  3. Fes un llistat amb els dos bàndols que es van enfrontar.     

 

"il.lustració" 

 

exercici 2: Després d’estudiar les etapes de la guerra, fes un esquema en claus sobre les fases de la I GM.

Apunts per estudiar:

 La guerra va durar des del 1914 fins el 1918 i va tenir tres fases destacades:

  • el primer any es caracteritza per una guerra de moviments ràpids en la qual  l’exèrcit alemany va intentar una victòria ràpida. Però no ho va aconseguir perquè les forces militars dels dos bàndols estaven molt equilibrades així que els exèrcits dels dos bànbols es van haver de quedar quiets en una linea del front que s’extenia per cents  de kilòmetres i allà van estar aturats, sense poder avançar  durant quasi dos anys.
  • En la segona fase es van inventar noves armes (gassos asfixiants, màscares antiasfixiants, tancs, avions...) que no van donar una victòria clara a cap dels combatents.
  • La tercera fase ocupa l’últim any  (1917-1918), i es caracteritza per l’entrada en la guerra dels EEUU (per protegir els prèstecs que havia fet)  i  per la retirada de Rússia; l’ajuda dels EEUU va ser decisiva i a finals de 1918 Alemanya, Àustria-Hongria i Turquia ja s’havien rendit.

El Tractat de Versalles és el tractat de pau que Alemanya va haver de signar a pesar de les dures condicions que suposava; els alemnays sempre van considerar que va ser una imposició abusiva per part de Gran Bratanya i França i fomentarà el dessig de revenja que conduirà, entre altres raons, a la propera IIGM (1939).


Apunts per estudiar:  

Les conseqüències de la guerra: encara que Gran Bretanya i França van vèncer, els grans guanyadors de la IGM van ser els EEUU, perquè la guerra va causar moltes pèrdues als països europeus de tots dos bàndols, tant de vides humanes com de riquesa. Europa va perdre l’hegemonia que tenia abans de la guerra i va quedar endeutada i amb molts problemes: dificultat de recuperació econòmica, greus tensions socials i pèrdua de confiança en la democràcia liberal.


"il.lustració"
"il.lustració"

exercici 3:

  • Fes un esquema en claus sobre les conseqüències de la IGM segons siguin demogràfiques, econòmiques, socials  i polítiques (pots consultar el quadre de l'apartat E).
  • Observa els mapes (del 1914 i del 1919) següents i compara’ls.
  • Fes un llistat de les diferències que trobes, o sigui, explica els canvis territorials en relació a :
    • Pèrdues de l'Imperi rus (indica els números que corresponen).
    • Disgregació de l'Imperi Autrohongarès (indicant els números que corresponen).
    • Pèrdua de territoris alemanys(indica els números que corresponen).
    • Quins nous Estats que es van formar després de la IGM? (indica els números que corresponen).

 

mapes

 

Tornar al guió del T.7               Tornar a l'índex de Quart d'ESO